Hoppa till textinnehållet

Appen för unga

Med appen kan tonåringarna hålla koll på pengarna, fylla på mobilen och skaka fram saldot. De kan även skapa egna sparmål. 

Nu kan barnen swisha med Mobilt SäkerhetsID

Mobilt SäkerhetsID och Swish kan enkelt beställas via vårdnadshavarens app. Mobilt SäkerhetsID är lika säkert som Mobilt BankID och ger barnet tillgång till internetbanken för unga och de tjänster du har valt att aktivera.

Så här använder du appen för unga

Pris

Appen är en kostnadsfri tjänst och kan användas till alla under 18 år. Kostnader från mobiloperatör för uppkoppling eller överförd datamängd kan tillkomma.

De vanligaste frågorna

  1. Vem kan använda appen?

    Alla privatpersoner som är kunder i Sparbanken Boken och under 18 år kan använda appen.

  2. Vilka konton visas i appen?

    I appen visas konton och sparande som barnet själv kan använda för att sätta in pengar på och ta ut ifrån.

  3. Vilka inloggningssätt finns för appen?

    Det går att logga in i appen med Mobilt SäkerhetsID, Mobilt BankID och säkerhetsdosa. Mobilt BankID är det förvalda alternativet för identifiering i appen. Har du ett Mobilt SäkerhetsID väljer du det alternativet från listan. Det fungerar på samma sätt som Mobilt BankID. Du kommer åt Mobilt SäkerhetsID via appen Mobilt BankID. Mobilt SäkerhetsID fungerar bara i Swedbanks och Sparbankernas tjänster samt för Swish. Med Mobilt BankID kan du också logga in på myndigheter och företag.

    Mobilt SäkerhetsID

  4. Vad är skillnaden mellan ett Mobilt SäkerhetsID och ett Mobilt BankID?

    Med hjälp av ett Mobilt SäkerhetsID kan barnet logga in i internetbanken, appen och Swisha. Behöver barnet legitimera sig hos 1177 eller en myndighet så behövs istället ett Mobilt BankID. Kunder under 18 år skaffar ett Mobilt BankID genom att besöka ett bankkontor tillsammans med vårdnadshavare.

  5. Hur skaffar jag Mobilt SäkerhetsID till mitt barn?

    Vårdnadshavaren ansluter barnet till Mobilt SäkerhetsID i appen för privatpersoner. Gå in via menyvalet "Övriga tjänster" - "Hantera barns tjänster" och sedan "Lägg till barnets uppgifter". Du kan även ansluta barnet till Mobilt SäkerhetsID under Övriga tjänster i internetbanken. Om barnet inte är kund i banken behöver ni besöka ett bankkontor.
    Skaffa Mobilt SäkerhetsID

  6. Hur skaffar jag Mobilt BankID till mitt barn?

  7. Vad kan man göra i appen utan att logga in?

    Man kan ladda ner appen utan att skaffa inloggning till den. Då går det att använda alla smarta funktioner så som att räkna på småutgifter, t.ex. hur många kaffe köper jag i veckan, använda spara- och valutaräknare samt ta del av våra tips och ordlista.

  8. Hur är säkerheten kring snabbsaldo?

    Snabbsaldo är en valbar funktion som är godkänd av vår säkerhetsavdelning. Det visas inget personnummer eller kontonummer, utan endast saldo på det förvalda kontot. Vi rekommenderar att man aktiverar telefonlås på sin mobil. Det går att avaktivera/spärra snabbsaldo via sin internetbank. Detta görs under menyn Startsida – Inställningar.

    Säkerhet kring snabbsaldo

Behöver du hjälp?

Ring oss så hjälper vi dig med alla dina frågor om appen.